Roy Bindels – eigenaar Bindels Buitenbeleving
“Toen ik voor het eerst in contact kwam met JOBconcept, was dat op de Maasvallei-beurs in Cuijk. Maurice stond daar met een stand en raakte in gesprek met mij. Hij stelde voor om eens kritisch naar mijn organisatie te kijken. Maar eerlijk? Ik had mijn bedenkingen. We waren toen een klein team, en ik dacht: zo’n traject is meer iets voor grote bedrijven. Bovendien zaten we in een pittige periode, financieel was het krap. Ik heb letterlijk gezegd: ‘Ik zou het wel willen, maar ik heb het geld niet.’ Toch bleef het idee hangen. En gelukkig maar.
Een half jaar later belde Maurice opnieuw. We spraken verder, en dat gesprek heeft alles veranderd. We zijn gestart met een bedrijfsdoorlichting en een traject dat ons bedrijf op veel fronten heeft versterkt.

Ik dacht altijd dat ik mijn mensen goed kende — sommigen werken hier al twintig jaar. Maar de gesprekken die JOBconcept voerde, brachten andere inzichten naar boven. Niet alleen bij mijn team, ook bij mijzelf.
Een goed voorbeeld is Jeroen. Hij werkte al jarenlang in het hoveniersvak, maar fysiek kon hij het niet meer aan. Door de scan en gesprekken met JOBconcept zagen we zijn sterke kanten: klantenkennis, betrouwbaarheid, organisatietalent. Inmiddels ondersteunt hij op kantoor én stuurt hij collega’s aan in het veld. Zonder JOBconcept had ik die draai waarschijnlijk nooit durven maken. Dan blijf je hangen in gesprekken over ‘hoe gaat het thuis?’ in plaats van echte loopbaanontwikkeling.
Wat ik vooral waardeer, is dat het traject niet alleen over ‘de mensen’ ging, maar ook over structuur, klantprocessen en de manier waarop opdrachten door de organisatie lopen. We hebben nu overzicht: van de binnenkomst van een klantvraag tot de overdracht naar de juiste collega. Dat geeft rust en duidelijkheid, voor iedereen.
Natuurlijk is het een proces. Je kunt niet alles in één keer aanpakken, en dat hoeft ook niet. JOBconcept gaf me juist het vertrouwen om stap voor stap te bouwen. Dat begon op kantoor met stroomlijnen en gaat nu verder in het veld. En het mooiste is: iedereen voelt zich meer gezien en gehoord.
Als ik terugkijk, ben ik alleen maar dankbaar dat Maurice volhield. Wat ik eerst als ‘luxe’ zag, is een noodzaak gebleken. En nee, ik zou dit traject aan geen enkel bedrijf opdringen, maar wél oprecht aanbevelen. Want als je echt wilt weten waar je bedrijf staat – en wat er nodig is om verder te groeien – dan moet je dit doen.”